כלכלה מקומית מקיימת

כשמדברים על פעילות כלכלית אנחנו ישר חושבים על "כמה כסף מדובר".. הסיפור של פיתוח כלכלה מקומית מקיימת בתוך שכונה הוא מעבר ל"ספירת השטרות". נדרשת הסתכלות רחבה המשלבת בתוכה את מערכות הקשרים בין התושבים, את העסקים המקומיים, את אופי השכונה, הארגונים הפועלים בה, מוסדות עוגן מרכזיים, מיקום , מבנה ועוד הרבה גורמים נוספים. חשוב לזכור שמערכת הקשרים האנושית והפיזית ביחידה שכונתית בנויה גם ממרכיבים שלרוב אינם מוערכים בכסף אך יש להם תועלות כלכליות שעדיין לא נמדדו והוערכו.

ניקח דוגמא: פעולה שכונתית שבה תושבים מוסקים את כל עצי הזית בשכונה, מייצרים שמן וזיתים כבושים העומדים לשימוש עצמי ולמכירה בערוצים מקומיים ניתנת למדידה כספית חלקית בלבד. ניתן למדוד כמה כסף הרוויחו התושבים ממכירת הזיתים והשמן. אך קשה יותר למדוד כמה שווה הקשר שנוצר בין שכן אחד לשני, כמה שמן קנולה תעשייתי נחסך בעקבות המסיק ,כמה חסכנו לעירייה על ניקיון והדברה מסביב לעצים ועוד.

בפעולה שכונתית המקדמת מערך של כלכלה מקומית מקיימת אנחנו צריכים לדבר במושגים של פיתוח כלכלי- קהילתי מתוך קבלה שגם לאלמנטים הקהילתיים יש ערך כלכלי. הרבה מהפעילות שמתקיימת במסגרת תוצרת ג' היא פעילות שמכוונת גם לשינוי תודעתי בהקשר למערכות הכסף שלנו, לדרך שבה אנשים תופסים כסף ובעיקר לחשיבה מחודשת על מקורות הצריכה שלנו השואבות את הכסף החוצה מהשכונה והעיר.