חוויות מפסטיבל אקותיופיה

פסטיבל אקותיופיה 2011 התקיים השבוע בגינה הקהילתית קלישר, שבשכונה ג' בבאר שבע. הפסטיבל הייחודי משלב נושאים סביבתיים עם התרבות האתיופית.

"בחיים שלי לא הזזתי את הכתפיים שלי כמו שהזזתי אותם היום" אמרה לי אינה, סטודנטית לגיאולוגיה, אותה פגשתי בפסטיבל אקותיופיה שנערך השבוע בבאר שבע. "הריקודים האתיופים זה משהו מיוחד", הוסיפה, "תראה, הם גם קופצים וגם מזיזים את הכתפיים בו זמנית. מדהים!" להקה אתיופית ניגנה מוסיקה חיה, מלווה בשתי רקדניות בלבוש מסורתי וססגוני. יום של חג בשכונה! הקהל הקיף את הבמה: הצעירים רקדו בשמחה, והמבוגרים צפו בהנאה. גם אני רקדתי. בהתחלה היה קצת קשה, לא הייתי רגיל לתנועות, אבל אחרי כמה דקות ,כשהכתפיים התחממו, הריקוד התחיל לזרום מעצמו.

פסטיבל אקותיופיה משלב תרבות אתיופית עם איכות סביבה עירונית, והוא התקיים זו השנה השנייה בגינה הקהילתית קלישר. בלב שכונה ג', היכן שפעם היה שטח ציבורי מוזנח, הקימו העולים האתיופים ממרכז הקליטה קלישר, ובשיתוף עמותת "שבועת האדמה", גינה קהילתית. על הפעילות בגינה מספרת חן, רכזת הגינה מטעם "שבועת האדמה": "חמישים ערוגות מתחלקות בין העולים ותושבי השכונה, ואנחנו מדריכים אותם איך לגדל ירקות. עם זאת, הגינה הקהילתית היא לא רק גינת ירק. היא מרחב פתוח ומקיים לשכונה כולה. יש בגינה פינות ישיבה נעימות, וגם גינת פרפרים, ומתקיימות פה פעילויות חברתיות לכל המשפחה. אתמול בערב, למשל, הקרנו בגינה סרט לכל תושבי השכונה".

"פסטיבל אקותיופיה הוא שיא של הפעילות השנתית בגינה" מספרת נוגה, מנכ"לית "שבועת האדמה". "כל השנה העולים לומדים איך להתאקלם בארץ, ולומדים על התרבות הישראלית. כאן באקותיופיה העולים לוקחים את הבמה, ומלמדים אותנו על התרבות שלהם." ונראה שיש יש לנו הרבה מה ללמוד: כל מי שהגיע לפסטיבל יכול היה ללמוד ולהתנסות באומנות אתיופית, לטעום אוכל אתיופי ולהשתתף בריקודים מסורתיים.

ומה עוד היה בפסטיבל? סדנת צמחי מרפא, סדנה להכנת קפה, סדנת אומנות וסדנת צמות. הוקם "שוק בשקל" וסטודנטים לרפואה ערכו הפעלות לילדים. בשלושת ימי הפסטיבל חנה במתחם "אוהל נודד – מרחב לדיבור אחר".

המפגש הרב תרבותי אקותיופיה אמיתי, מקורי, ומחמם את הלב. נותר לאחל שיתקיים שוב בשנה הבאה…